Sander and Marijn – who had been looking for like-minded people to create experimental music with – find each other during a carpool ride, and start in Marijn’s attic to explore the world of “sound”. To give their project a name that could be synonymous to the music.
Sander comes up with “Eisenbahnknotenpunkthenundherschieber” (a fake word, believed by many to be the longest word in the German language), abbreviated simply as “Knotenpunkt”.
Sander investigates deviating guitar sounds and all kinds of combinations of effects. Marijn, who mainly played percussion in bands at the time, also likes to delve into electronic sounds with synthesizers and pedals. Percussion remains a welcome addition.
Soon Marijn’s wife Evelyn plays along with dulcimer, cello, musical saw and vocal parts. She leaves a few years later, to start up her solo act “Duizel”.
Later the band is enriched with Sander’s girlfriend Celine, and with Gillis. Celine, who originally sings classical music, provides vocal backup and plays the bass guitar. Gillis produces fascinating sounds with everything he touches, but mainly plays didgeridoo and theremin.
This foursome usually plays improvised music, sometimes based on “covers”, and organizes projects based on a theme or a special location.
The crew is often supplemented with beloved third parties in order to realize their plans to perfection.
Sander en Marijn – al een tijdje op zoek naar gelijkgestemden om experimentele muziek mee te maken – vinden elkaar tijdens een carpool-rit en beginnen op Marijns zolderkamer met de verdere aftasting van “een wereld van geluid”.
Sander onderzoekt afwijkende gitaargeluiden, en allerlei samenstellingen van effecten. Marijn, die op dat moment vooral percussie speelt in bands, verdiept zich in elektronische geluiden met synthesizers en effect pedalen, en maakt drones en chaos. Ook zijn percussie krijgt een plek.
Op zoek naar een naam die overeenstemt met de aard van hun “muziek” komt Sander met “Eisenbahnknotenpunkthinundherschieber” (een broodje-aap-woord, volgens velen het langste Duitse woord), meestal afgekort als “Knotenpunkt”.
Al snel speelt Marijns echtgenote Evelyn mee met dulcimer, cello, zingende zaag en vocale partijen, om een paar jaar daarna solo verder te gaan als “Duizel”.
Later wordt de band aangevuld met Sanders vriendin Celine, en met Gillis. Celine (zingt van huis uit klassiek) verzorgt vocale back-up, en speelt op de basgitaar. Gillis maakt boeiende geluiden met alles wat hij aanraakt, en speelt vooral didgeridoo en theremin.
Dit viertal musiceert meestal improviserend, soms op basis van “covers”, en voert projecten uit gebaseerd op een thema of een bijzondere locatie.
Vaak wordt de crew aangevuld met geliefde derden, om hun plannen tot in perfectie te kunnen verwezenlijken…
Sander ten Napel
Guitar, Voice & Snarulator
Marijn Sies
Synthesizer, Effects & Percussion
Gillis Nienhuis-Egas
Slidge, Theremin & Saw
Celine van Hoek
Bazz & Voice
Past, other bandmembers, and guests
thanks to
Evelyn Sies for being with us,
Coen van der Geest for making films,
Henry Verboket for his VJ-skills,
Renz Klerks for lights and technique.